RANCANGAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SEMESTER
KURIKULUM
SEMESTER S2T1 TAHUN 2016
Nama Pensyarah : XXXXXXXXX
Jabatan/Unit :
Ilmu Pendidikan
Kursus : Murid dan Pembelajaran
Kod Kursus :
EDUP3033
Kredit :
3
Kumpulan Diajar : S2T1 –PISMP- XXXX
Minggu/ Tarikh
|
Topik/ Tajuk
|
Jam Interaksi
(Seminggu)
|
Catatan
|
M 1
03/01/16
-
07/01/16
|
1 . Konsep pengajaran dan pembelajaran
·
Pengertian
pengajaran dan pembelajaran
·
Prinsip-prinsip
pembelajaran
|
2 Jam(K)
1 Jam (T)
|
|
M 2
10/01/16
-
14/01/16
|
2. Proses
pembelajaran
·
Kesediaan
Belajar
·
Persepsi
dan Penanggapan
·
Ingatan
dan Lupaan
|
2 Jam(K)
1 Jam (T)
|
|
M 3
17/01/16
–
21/01/16
|
2. Proses
pembelajaran
·
Pemindahan
Pembelajaran
·
Implikasi
proses pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran
|
2 Jam(K)
1 Jam (T)
|
|
M 4
24/01/16
–
28/01/16
|
3. Perbezaan individu dan pembelajaran
·
Aspek-aspek
perbezaan individu:
Fizikal
Kognitif
Sosio
emosi
Latar
belakang murid
Murid
berkeperluan Pendidikan Khas
·
Kecerdasan
- Teori Kecerdasan Sternberg
- Teori Kecerdasan Pelbagai Howard Gardner
- Teori
Kecerdasan Emosi Goleman
·
Implikasi
perbezaan individu terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk murid berkeperluan pendidikan khas
|
2 Jam(K)
1 Jam (T)
|
|
M 5
31/01/16
– 04/02/16
|
4. Perbezaan individu dan pembelajaran
·
Gaya
kognitif
- Field dependent/Field independent
- Habits of Mind
·
Gaya
Pembelajaran
-
Dunn & Dunn
-
Model Kolb
-
Honey & Mumford
·
Implikasi perbezaan individu terhadap
pengajaran dan pembelajaran termasuk
murid berkeperluan pendidikan
khas.
|
2 Jam(K)
1 Jam (T)
|
|
M 6
07/02/16
– 11/02/16
|
CUTI TAHUN BARU CINA
|
||
M 7
14/02/16
–
18/02/16
|
5. Teori-teori pembelajaran
·
Teori
Pembelajaran Behaviouris
-
Pavlov
-
Thorndike
-
Skinner
·
Teori
Pembelajaran Kognitif
-
Kohier
-
Piaget
-
Gagne
-
Bruner
-
Ausubel
|
2 Jam(K)
1 Jam (T)
|
|
M 8
21/02/16
– 25/02/16
|
5. Teori-teori pembelajaran
·
Teori
Pembelajaran Konstruktivis
-
Piaget
-
Vygotsky
·
Implikasi Teori-teori Pembelajaran
·
Implikasi
teori-teori pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk kanak-kanak berkeperluan pendidikan khas.
|
2 Jam(K)
1 Jam (T)
|
|
M 9
28/02/16
– 03/03/16
|
6. Teori-teori pembelajaran
·
Teori Pembelajaran Sosial
-
Albert Bandura
·
Teori Pembelajaran Humanistik
-
Carl Rogers
-
Maslow
Implikasi Teori-Teori
Pembelajaran
·
Implikasi teori-teori
pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk kanak-kanak
berkeperluan khas
|
1 Jam (K)
2 Jam (T)
|
|
M 10
06/03/16
– 10/03/16
|
Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS)
|
||
M 11
13/03/16
– 17/03/16
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1
|
||
M 12
20/03/16
– 24/03/16
|
7. Model-model pengajaran
·
Model Pemprosesan
Maklumat
·
Model Behavioural
·
Model Sosial
·
Model Personal
Implikasi
model-model pengajaran terhadap
pengajaran dan pembelajaran.
|
2 Jam(K)
1 Jam (T)
|
|
M 13
27/03/16
–
31/03/16
|
8. Pendekatan,
strategi pengajaran dan kaedah pengajaran
·
Pendekatan
pengajaran
- Pendekatan
Induktif
- Pendekatan Deduktif
- Pendekatan
Eklektik
- Pendekatan
Bersepadu
- Pendekatan Tematik
·
Strategi
pengajaran
- Strategi
berpusatkan guru
- Strategi
berpusatkan murid
- Strategi
berpusatkan bahan
- Strategi
berpusatkan tugasan
|
2 Jam(K)
1 Jam (T)
|
|
M 14
03/04/16
– 07/04/16
|
8. Pendekatan,
strategi pengajaran dan kaedah pengajaran
·
Kaedah
pengajaran
- sumbangsaran
- perbincangan
- belajar sambil
bermain
- demonstrasi
- simulasi
- main peranan
- penyelesaian
masalah
·
Modifikasi
kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran untuk kanak-kanak berkeperluan
pendidikan khas.
|
2 Jam(K)
1 Jam (T)
|
|
M 15
10/04/16
– 14/04/16
|
9. Pedagogi
masa kini
·
Kerangka
kemahiran Pedagogi
-Kemahiran
pembelajaran dan Inovasi
-Kemahiran
Maklumat, Media dan Teknologi
-Kemahiran Kehidupan
dan Kerjaya
|
1 Jam(K)
2 Jam (T)
|
|
M 16
17/04/16
– 21/04/16
|
9. Pedagogi
masa kini
·
Ciri-ciri
pedagogi masa kini
- Komunikasi dan kolaborasi
- Literasi Teknologi, Maklumat dan
Komunikasi (TMK)
- Kemahiran berfikir aras tinggi
- Penyelesaian Masalah
- Pembelajaran berasaskan projek
- Kreativiti dan inovasi
- Pembelajaran kontekstual
|
1 Jam(K)
2 Jam (T)
|
|
M 17
24/04/16
– 28/04/16
|
9. Pedagogi
masa kini
·
Kaedah
dan teknik pengajaran masa kini
- Flipped Classroom
- Blended learning
- Project Based Learning
- Problem Based Learning
-Inquiry Based Education
·
Implikasi
pedagogi masa kini dalam pengajaran dan pembelajaran
|
1 Jam(K)
2 Jam (T)
|
|
M 18
01/05/16
– 05/05/16
|
10. Motivasi dan
Pembelajaran
·
Perspektif Behavioris
·
Perspektif Kognitivis
·
Perspektif Humanistik
·
Implikasi motivasi terhadap pengajaran dan
pembelajaran
|
1 Jam(K)
2 Jam (T)
|
MINGGU ULANGKAJI
|
M 19
08/05/16
– 12/05/16
|
PEPERIKSAAN MEI 2016
|
||
M 20
15/05/16
– 19/05/16
|
PEPERIKSAAN MEI 2016
|
||
M 21
22/05/16
– 26/05/16
|
PEPERIKSAAN MEI 2016
|
||
27/05/16
– 18/06/16
|
CUTI PERTENGAHAN TAHUN
|
No comments:
Post a Comment